.

.

بدون شک یکی از مهم ترین نیازها در زمان شیوع ویروس COVID-19 تشخیص سریع و به موقع بیماران آلوده به این ویروس می باشد افزایش تعداد نمونه گیری رویکردی است که دراغلب کشورهای دنیا به منظور شناسایی زودهنگام افراد مبتلا به ویروس وجود دارد ودسترسی به سواپ نمونه برداری با توجه به تعداد بالای مصرف کشور ها را دچار کمبود کرده است اما یکی از فناوران پارک علم و فناوری  کرمانشاه در تولید سواپ نمونه گیری پلیمری موفقیت بزرگی کسب کرده است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری کرمانشاه، دکتر تورج شیرزادیان مدیر نظارت وارزیابی تجهیزات وملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اعلام خبر فوق تصریح کرد: دسترسی به تعداد بالای سواپ نمونه برداری از مهم ترین چالش های این روزهاست به منظور رفع مشکل کمبود سواب های نمونه گیری Nasopharyngeal در دنیا، هر یک از کشورهای درگیر این پاندمی به تنهایی  و یا با همکاری با سایر کشورها به دنبال رفع این کمبود بودند.این نیاز در کشور ما نیز بسیار اساسی است. چراکه تولید کننده داخلی سواب های نمونه برداری برای بیماری کرونا وجود ندارد و برای واردات آن با مشکل مواجه هستیم. 

وی ادامه داد: هریک از کشورهای دارای مبادله کالای پزشکی با ایران خود نیز درگیر این پاندمی هستند و اولویت هر کشور با تامین نیازهای مردم خود می باشد. ضرورت جایگزینی تولید داخلی به جای واردات قطعات خارجی، تیمی از متخصصان و مهندسین حوزه های مختلف کرمانشاه  با همکاری هم به  نمونه ای مشابه نمونه های خارجی و با کیفیت و سهولت بیشتر نسبت به سواب های داکرون وارداتی، دست یافتند. 

شیرزادیان در ادامه با بیان اینکه این نمونه ها با تکنیک پرینت سه بعدی ساخته شده  وکشورهای مختلفی مانند آمریکا، اسپانیا، وکانادا از این تکنیک برای تولید سواب استفاده می کنند افزود: نمونه تولید شده قابل رقابت با نمونه های خارجی و بسیار مشابه همین نمونه هاست و تمامی مشخصات این نمونه ها را داراست. 

وی افزود: این سواب ها به دلیل طراحی منحصر به فردی که دارند و به دلیل تخلخل بالای نوک  سواب و ساختار ماتریسی منحصر به فردی آن قابلیت بالایی برای  نگه داری مخاط  دارند.هم چنین انعطاف پذیری بالای آن یکی دیگر از مزایای آن نسبت به نمونه های موجود در دنیا می باشد که قابلیت تحمل توسط فرد نمونه گیری شونده را بالا برده و موجب سهولت امر نمونه گیری می شود جنس این سواب ازمواد سازگار با بدن می باشد  که این ماده سابقا تاییدیه سازمان های معتبر جهانی از جمله FDA را اخذ نموده  است.

مدیر نظارت وارزیابی تجهیزات وملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: مهم ترین مشخصه این ماده در تولید سواب های Nasopharyngeal عدم اثر بر روی RNA و تداخل با تست PCR می باشد. با کمترین دخالت انسانی این محصول تولید شده و این احتمال آلودگی آن را پایین می آورد.  

وی گفت:پس ار انجام تست های اولیه، عملکرد این سواب های تولید شده  در نمونه برداری از موارد مشکوک به کرونا  ویروس در بیمارستان فارابی کرمانشاه  بررسی گردید. در این بررسی همزمان و در شرایط کاملا مساوی از سواب تولید داخل و سواب  خارجی مورد استفاده روتین در فرایند نمونه گیری برای تشخیص کرونا  استفاده شد و نتایج  با استفاده از کیت Real Time PCR مورد آزمایش تشخیص مولکولی  قرار گرفتند. نمونه های استخراج شده از هردو سواب دارای تطبیق کامل بوده و از نظر میزان تکثیر ژنوم ویروس و ژن کنترل داخلی کیت در نمونه های مثبت و منفی نتایج یکسان بودند.

وی در پایان تاکید کرد: این نمونه تولیدی در حال اخذ پروانه ساخت از معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد و بزودی به تولید انبوه خواهد رسید.

خوانده شده 1405

پنل واحد من

اطلاعیه و فراخوان ها

  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری کرمانشاه با همکاری شرکت سانا صنعت ماندگار برگزار می‌کند؛ نخستین…
  • 1- معرفی جشنواره جشنواره نوآوری در گردشگری استان کلیه زمینه‌های مرتبط با گردشگری اعم از بوم گردی، گردشگری سلامت، گردشگری…
  • به اطلاع شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان کرمانشاه می رساند اتاق بازرگانی استان…
  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری استان کرمانشاه برگزار می کند؛ کارگاه آنچه در دنیای گیم…
  • فراخوان رویداد جذب ایده در شهرستانهای استان کرمانشاهجهت اطلاعات بیشتر شماره 08331031 داخلی 405 08338253809 این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید لطفا جهت ثبت نام…

دستاوردها و افتخارات پارک

دستاوردها و افتخارات پارک