.

.

کلی شخم می‌‌زدند و بذر می‌کاشتند و با داس و دست درو می کردند تا در نهایت محصولی گیرشان آمده و روزی کسب کنند و این میان اگر آفتی به زمین می زد و یخبندانی می شد تمام زحمات یکساله شان به باد می رفت، اما با گذشت روزگار علم به کمک آمد تا باری از روی دوش کشاورزان بردارد و با پیشرفت علم، کم کم کشاورزی سنتی جای خود را به کشاورزی مدرن داد. تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی در حوزه کاشت و داشت و برداشت روز به روز پیشرفته تر شدند، اما شاید کمتر کسی فکرش را می کرد که یک روزی ماهواره‌ها و پهپادها هم بتوانند به کمک کشاورزان آمده و توسعه کشاورزی را به شکل عجیب و باور نکردنی رقم بزنند. حالا اینجا در کرمانشاه یک فناور جوان توانسته از این ابزارآلات استفاده کرده و سامانه‌ای جالب و حیاتی را برای کمک به کشاورزان طراحی کند، سامانه‌ای که از آن در سطح ملی هم استفاده می‌شود و می‌تواند در رفع مشکلات

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری کرمانشاه، مهندس صباح معتمدی مدیرعامل شرکت فضا پایه مدیریت مکانی فضا کاو در گفت و گویی با اشاره به ساخت اولین سامانه پایش ماهواره‌ای و هوایی مزرعه با نام "جووتیار" در این شرکت، گفت: جووتیار واژه ای کُردی به معنی «کشاورز» است و این سامانه در حقیقت برای کمک به کشاورزان طراحی شده است.

وی افزود: این سامانه تحت وب است و از تصاویر ماهواره‌ای سازمان فضایی اروپا و آمریکا استفاده می کند و دسترسی آن هم برای سازمانها و هم برای کشاورزان امکان پذیر است. در این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، پایش وضعیت رشد و سلامت محصولات کشاورزی انجام و مشکلات اراضی کشاورزی نمایان می‌شود.

وی افزود: در گام اول دسترسی سامانه برای سازمان‌های کشاورزی فراهم شد که یکی از مهمترین خدمات در این زمینه برآورد سطح زیرکشت و تخمین عملکرد محصول است. در حال حاضر آمار دقیقی از سطح زیرکشت محصولات وجود ندارد و عمده آمار بصورت برآوردی است، اما در این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و با استفاده از آنالیز دوره‌ای سطح زیرکشت هر محصول با صحت بالا به دست می‌آید.

وی افزود: از طرفی این سامانه قادر است برآورد میزان عملکرد محصول را با توجه به الگوریتم هایی که برای آن توسعه داده شده، داشته باشد و مشخص کند در این میزان سطح زیرکشت چقدر محصول برداشت خواهد شد. همین کاربرد کمک بزرگی برای سازمان های کشاورزی و برنامه ریزان این حوزه کشور خواهد بود، چرا که با داشتن آمار دقیق سطح زیرکشت و مقدار محصول برداشتی می توان بازار محصولات کشاورزی را به خوبی تنظیم و مدیریت و صادرات و واردات محصولات را کنترل کرد و اینطور نمی‌شود که یکبار محصولی در کشور آنقدر زیاد شود که کسی خریدار آن نباشد و یکبار آنقدر کمیاب شود که قیمت آن سربه فلک بکشد.

این کارآفرین کرمانشاهی با اشاره به اجرای پروژه ملی برای صندوق بیمه کشاورزی، گفت: در این پروژه پایش ماهواره‌ای از سطح زیرکشت چهار محصول گندم، جو، برنج و کلزا در سطح کشور انجام شد.

وی با بیان اینکه در گام بعدی دسترسی کشاورزان به سامانه تا پایان اردیبهشت ماه امسال فعال می شود، گفت: در این دسترسی کشاورزان و شرکت های کشت و صنعت قادر خواهند بود گوشه به گوشه اراضی کشاورزی خود را رصد کنند.

وی افزود: دقت ماهواره ای که در این سامانه مورد استفاده قرار گرفته ۱۰ متر است، یعنی در هر هکتار از اراضی کشاورزی ۱۰۰ نقطه ۱۰*۱۰ قابل رصد خواهد بود و در این ۱۰۰ نقطه اطلاعاتی مانند وضعیت رشد محصول، وضعیت کلروفیل، سطح برگ، نیتروژن، نیاز آبی و تنش های محصول به صورت پنج روز یکبار به صورت نقشه و نمودار گزارش می شود.

وی افزود: علاوه بر پایش ماهواره‌ای، خدمات هواشناسی ماهواره‌ای هم به کشاورزان در این سامانه ارائه می شود، به نحوی که گزارش وضعیت بارش، سرعت باد، رطوبت هوا و… به کشاورز اطلاع داده شده و پیش بینی وضعیت جوی چند روز آینده هم گزارش می‌شود.

معتمدی خاطرنشان کرد: امکان سفارش خدمات هوایی با پهپاد مانند سمپاشی و محلول‌پاشی هوایی و تصویربرداری چند طیفی هوایی با دقت پنج سانتیمتر و نیز مدیریت مالی هم در این سامانه فراهم شده است، به نحوی که گزارشی از هزینه کرد و درآمدهای کشاورزان محاسبه شده و در اختیار آنها قرار می‌گیرد و در نهایت مزیت دیگر این سامانه برقراری ارتباط کشاورز با کارشناسان کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت مدیریت مکانی فضا کاو در ادامه به خدمات دیگر این شرکت اشاره کرد و افزود: در کنار پایش ماهواره‌ای، خدمات هوایی هم به کشاورزان عرضه می‌شود و در ارائه این خدمات از پهپادها جهت سم پاشی یا محلول پاشی محصول استفاده می شود.

وی به مزیت‌های استفاده از پهپادها در انجام سم پاشی محصولات کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: در این روش صرفه جویی بسیاری در زمان صورت می‌گیرد، به نحوی که یک هکتار زمین کشاورزی تنها ظرف هفت تا هشت دقیقه سم پاشی می شود.

وی افزود: در این روش صرفه جویی بالایی در مصرف سم و آب هم صورت می‌گیرد، به نحوی که مصرف سم در این روش ۳۰ درصد نسبت به روش های دیگر کمتر است‌، همچنین میزان مصرف آب نیز به شدت کاهش یافته، به نحوی که اگر در سم پاشی معمولی یک لیتر سم با ۴۰۰ لیتر آب مخلوط می شود، در این روش هر لیتر سم تنها با ۹ لیتر آب مخلوط شده و برای سم پاشی استفاده می شود.

این مسئول اظهار کرد: علاوه بر این در این روش از خسارت محصولات کشاورزی هم جلوگیری می شود، چرا که در روش‌های دیگر تجهیزات سم پاشی باید وارد مزرعه شوند که در اینصورت احتمال آسیب محصول وجود دارد، اما در این روش محصول بدون آسیب و از هوا سم پاشی می شود.

این فناور کرمانشاهی به دقت بالای سمپاشی با استفاده از پهپاد نیز اشاره کرد و افزود: نازل‌های پهپاد بگونه ای هستند که سم بطور یکسان به تمام نقاط زمین می رسد و هیچ قسمتی از مزرعه بدون سم پاشی نمی ماند.

معتمدی در ادامه به خدمات فضا پایه این شرکت هم اشاره کرد و افزود: تصاویر ماهواره‌ای کاربرد وسیعی در بلایای طبیعی و مخاطرات دارند و در همین راستا در سال ۱۳۹۸ پروژه ملی «پایش خسارت سیل» را انجام داده و در هشت استان کشور از طریق ماهواره خسارت‌های سیل در حوزه کشاورزی را برآورد کردیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت مکانی فضا کاو خاطرنشان کرد: این شرکت پایش های ماهواره‌ای در حوزه های نیرو، معدن و برنامه ریزی شهری و روستایی، ترافیک و… را هم در برنامه‌های خود دارد.

معتمدی با بیان اینکه هم اکنون ۹ نفر به شکل مستقیم در شرکت مدیریت مکانی فضاکاو مشغول به کارند، گفت: عمده خدمات شرکت در داخل کشور عرضه می‌شود و در حال حاضر رایزنی هایی صورت گرفته تا بتوانیم این خدمات را به کشور عراق هم صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت مکانی فضا کاو در ادامه به آشنایی چند ساله این شرکت با پارک علم و فناوری کرمانشاه اشاره کرد و افزود: شرکت مدیریت مکانی فضا کاو اولین شرکت فضاپایه در غرب کشور است که سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شد و یک سال بعد از شروع فعالیت شرکت توانستیم وارد پارک علم و فناوری شویم.

وی از پارک علم و فناوری به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای حامی در کشور یاد کرد و افزود: پارک حامی جدی و موثری برای کسب و کارهای نوپا است، کسب و کارهایی که شاید در نبود پارک هرگز نمی توانستند روی پای خود بایستند و فعالیت کنند.

معتمدی تصریح کرد: مجموعه پارک خدمات خوبی از جمله تامین مکان، تسهیلات بانکی، معافیت مالیاتی، برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه مشاوره های حقوقی، حسابداری و بازاریابی را در اختیار کسب و کارهای نوپا قرار می دهد، اما از همه اینها مهمتر اعتماد به نفسی است که مجموعه پارک به شرکت ها داده و از آن‌ها در مسیر پیشرفت و رشد حمایت می‌کند.

خوانده شده 417

پنل واحد من

اطلاعیه و فراخوان ها

  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری کرمانشاه با همکاری شرکت سانا صنعت ماندگار برگزار می‌کند؛ نخستین…
  • 1- معرفی جشنواره جشنواره نوآوری در گردشگری استان کلیه زمینه‌های مرتبط با گردشگری اعم از بوم گردی، گردشگری سلامت، گردشگری…
  • به اطلاع شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان کرمانشاه می رساند اتاق بازرگانی استان…
  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری استان کرمانشاه برگزار می کند؛ کارگاه آنچه در دنیای گیم…
  • فراخوان رویداد جذب ایده در شهرستانهای استان کرمانشاهجهت اطلاعات بیشتر شماره 08331031 داخلی 405 08338253809 این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید لطفا جهت ثبت نام…

دستاوردها و افتخارات پارک

دستاوردها و افتخارات پارک