.

.

مبتکر پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه سیستم ترمز ضد قفل خلا شکن هوشمندی طراحی کرده است که ضمن كمك به حركت مسير خط مستقيم خودرو به هنگام ترمزهاي ناگهاني ضريب اطمينان ترمزهاي معمولي كنوني را بالاتر برده است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری کرمانشاه مجید رستمی- مبتکر کرمانشاهی- در گفتگویی بیان داشت:از مزاياي سيستم ترمز ضد قفل و خلا شکن هوشمند در مقايسه با ترمزهاي معمولي و ضد قفل كنوني مي‌توان به پایین بودن هزینه  آن و امنیت بیشتر، اشاره کرد.

وی افزود. در ترمز ضد قفل خلاء شكن هوشمند از شكست خلاء بوستر ترمز خودرو استفاده شده که اين شكست خلاء توسط يك عدد شير برقي كه مابين بوستر و منيفولد هواي موتور قرار گرفته ايجاد مي‌شود.

وی تصریح کرد: در صورتي كه راننده با فشار پدال ترمز كه سبب قفل شدن چرخ ها شده، سنسور كيلومتر را كه بر روي گير بكس قرار دارد توسط هرزگرد كه با چرخ هاي خودرو درگير است با ارسال پيام به مدار الكترونيكي هوشمند، فرمان باز شدن شير هاي برقي كه مابين بوسترو موتور قرار دارند صادر، هواي جو به بوستر تزريق شده و باعث برهم خوردن تعادل فشار هوا درون بوستر و برگشت پدال ترمز زير پاي راننده به سمت بالا و آزاد شدن لنت هاي ترمز از روي ديسك ها مي شود.

وی بیان داشت:از آن جاییکه این سیستم هر چهار چرخ خودرو را درگير می کند، این امر موجب بالا رفتن ضريب اطمينان ترمز خودرو می شود.

مبتکر کرمانشاهی افزود: بلافاصله بعد از آزاد شدن چرخ ها، سنسور به مدار الكترونيكي فرمان مي دهد و شيرهاي برقي سريعا" بسته شده و مكش موتور جايگزين مي شود و مجددا" درون بوستر خلا ايجاد و همزمان با آن به دليل فشار پاي راننده، پدال ترمز به سمت پايين فشرده شده و لنت ها به ديسك ها سائيده مي‌شود.

وی در ادامه گفت: تكرار عمل ايجاد خلاء و شكست خلاء درون بوستر تابع فرمان هاي سنسور و مدار الكترونيكي مي‌باشد كه به شير برقي فرمان داده و پدال ترمز زير پاي راننده هنگام قفل شدن چرخ ها به طور متناوب و به صورت خودكار بالا و پايين مي‌رود، تكرار اين سيكل بسيار سريع انجام مي‌شود و از قفل شدن چرخ هاي خودرو جلوگيري مي‌كند.

رستمی در ادامه گفت: تنظيم سرعت نوسان يا ضربان سیستم به صورت هوشمند و خودكار توسط مدار الكترونيكي صورت مي گيرد و در صورت از كار افتادن اين سيستم هيچگونه خللي در سيستم اصلي ترمز خودرو ايجاد نمي‌شود.

وی افزود: در صورت عدم نياز به سيستم مذكور با قطع كليد مربوطه‌اي كه در روي داشبورد جلو راننده تعبيه مي‌شود مي‌توان سيستم را از مدار خارج كرد.

رستمی در ادامه افزود:این سیستم بسیار کم حجم بوده و علي‌رغم هزينه بسيار كم قابليت نصب بر روي تمامي خودروها را داشته و ضريب اطمينان ترمزهاي معمولي كنوني را بالاتر خواهد برد.

وی گفت: كمك به حركت در مسير خط مستقيم خودرو به هنگام ترمزهاي ناگهاني و شرايط نامطلوب جاده‌اي از جمله اهداف اصلی طراحی این سیستم به شمار می رود كه در این صورت با حفظ كنترل اتومبيل شانس بيشتري براي جلوگيري از تصادف وجود دارد.استفاده از این سیستم به طور خاص در جاده‌هاي مرطوب و لغزنده بسيار مفيد است.

وی در پایان خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه از سال 1389 تاکنون عضو پارک علم و فناوری کرمانشاه می باشم حمایت های خوبی از سوی این نهاد برای این طرح انجام شده که جا دارد از رییس پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی تقدیر و تشکر نمایم.
خوانده شده 212

پنل واحد من

اطلاعیه و فراخوان ها

  • فراخوان قدم به دنیای انیمیشن سازی و بازی سازی
  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری کرمانشاه با همکاری شرکت سانا صنعت ماندگار برگزار می‌کند؛ نخستین…
  • 1- معرفی جشنواره جشنواره نوآوری در گردشگری استان کلیه زمینه‌های مرتبط با گردشگری اعم از بوم گردی، گردشگری سلامت، گردشگری…
  • به اطلاع شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان کرمانشاه می رساند اتاق بازرگانی استان…
  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری استان کرمانشاه برگزار می کند؛ کارگاه آنچه در دنیای گیم…

دستاوردها و افتخارات پارک

دستاوردها و افتخارات پارک