.

.

امروزه معامله گران به بازارهای مالی بیشتری دسترسی دارند، از جمله بازار سهام یا همان بازار بورس، ETF ها و بازارهای پر نوسان تری مانند بازار آتی سکه و فارکس.

تصمیم گیری برای معامله در یکی از این بازارها، می تواند برای هر فردی پیچیده باشد زیرا باید فاکتورهایی را در نظر بگیرد تا بتواند تصمیم عاقلانه را اتخاذ کند.

یکی از تیم های استارتاپی حاضر در شتابدهنده کارآفرینی تیک، استارتاپی در حوزه تحلیل بازار بورس است.

این استارتاپ توسط آقای عرفان رستمی راه اندازی شده است که 21 سال دارد و دانشجوی مقطع کارشناسی ناپیوسته مدیریت بازرگانی در دانشگاه آزاد است.

وی کاردانی رشته برق داشته و بعد از ورود به بازار بورس علاقه اش را به رشته اش از دست می دهد و تلاش می کند در رشته ای ادامه تحصیل دهد که به علاقه اش در حوزه بورس مرتبط باشد.

رستمی در خصوص انگیزه اش برای راه اندازی این استارتاپ گفت: از سال 92 به بعد در بازار سهام فعالیت می کنم و سال پیش هم وارد بازار آتی سکه شدم ، در طی این سال ها به صورت انفرادی کار کرده ام و همزمان یک عده را که فعالیت های بورس انجام می دادند نیز مدیریت می کردم، تصمیم گرفتم کار مدیریت را به صورت گروهی انجام دهم و برای این کار یک استارتاپی در حوزه تحلیل بازار بورس راه اندازی نموده ام.

وی در معرفی استارتاپش عنوان کرد: یک سایت در حوزه تحلیل بازار بورس طراحی کرده ایم که تحلیل گران مختلفی در این سایت تحلیل هایشان را ارایه می دهند که این افراد تحلیل هایی با رتبه بندی مشخص، روزمه کاری موفق و سوددهی مشخص با بازدهی بالا دارند که علاوه بر سودرسانی به یک عده سرمایه گذار، خودشان نیز به یک درآمدی از طریق فروش داده های تحلیلی شان می رسند.

وی بازار بورس را خیلی خوب ارزیابی نمود و تصریح کرد: بازار بورس جای رشد خیلی زیادی دارد، در حال حاضر تنها 10 درصد از مردم ایران به این بازار ورود کرده اند که به نسبت جمعیت، خیلی کم است چنانچه سرمایه های دیگری هم به این بازار وارد شود بر روند رشد اقتصادی کشور تاثیر مثبتی خواهد داشت.

وی افزود: در مرحله اول وب سایت را بارگذاری خواهیم کرد و در مرحله بعدی طراحی یک اپلیکیشن را نیز در نظر داریم.

وی در مورد تیمش گفت: خودم به عنوان بنیانگذار و تحلیل گر و یک نفر هم برنامه نویس سایت فعالیت داریم و یک نفر طراح نیز احتیاج داریم که از باشگاه توسعه دهندگان شتابدهنده کارآفرینی تیک برای همکاری استفاده خواهیم کرد.

رستمی در خصوص هزینه ها و درآمدش عنوان کرد: بازار بورس یک بازار تقریبا منطقی و آرامی است اما بازار آتی سکه خیلی پویا و پر ریسک است که تا به حال در این بازار ضرر زیادی کرده ام اما به تازگی به نقطه سر به سر رسیده ام، برای راه اندازی این استارتاپ تا کنون 5 میلیون هزینه کرده ام و در بحث طراحی نیازمند پرداخت هزینه ای جزیی خواهیم بود.

وی ادامه داد: سرمایه اولیه برای ورود به این حوزه را از طریق گرفتن یک وام فراهم کردم و در همان ابتدا ضرر کردم اما خیلی زود جبران نموده و با کسب تجربه از این ضررها به جایی رسیده ام که الان بیش از 80 درصد تحلیل هایم درست است که بر اساس آنها و مدیریت مالی صحیح می توان معاملات درست و پر سودی انجام داد.

وی از وجود یک رقیب کشوری خبر داد و گفت: یک سایت به نام صد تحلیل که مدتی فعالیت نموده است، رقیب اصلی ما محسوب می شود اما وجه تمایز ما با این سایت این است که ما بازار آتی سکه را هم به کارمان وارد کرده ایم و همچنین یکسری مقالات ترجمه شده روز دنیا در حوزه بورس را نیز به مباحث سایت اضافه خواهیم کرد.

وی محدوده فعالیتش را کل کشور برشمرد و افزود: در ابتدا تنها تحلیل های بازار بورس و آتی سکه را ارایه می دهیم و در برنامه های بلند مدتمان در نظر داریم که به بازار فارکس هم ورود پیدا کنیم.

وی در خصوص آشنایی اش با شتابدهنده تیک گفت: توسط یکی از دوستانم با شتابدهنده کارآفرینی تیک آشنا شدم و بعد از مراحل پذیرش ایده ام، وارد مجموعه تیک شدم و از فضای مناسب و انگیزشی آن استفاده می کنم.

وی افزود: امیدوارم بتوانیم از خدمات تیم سازی مجموعه تیک استفاده کنیم و همچنین انتظار دارم که با برگزاری کلاس های برنامه نویسی برای بنیانگذاران استارتاپ ها، شرایطی را فراهم آورند تا آنها برنامه هایشان را بر پایه استانداردها اجرا کنند و یک دید کلی به این جریانات پیدا کنند.

عرفان رستمی گفت: تا کنون نیازمند حمایت هیچ نهاد و سرمایه گذاری نبوده ایم و چنانچه نیاز به سرمایه باشد فعلا خودم از لحاظ مالی تیم را حمایت می کنم فقط در برنامه مان هست که با کارگزاری ها همکاری داشته باشیم.

وی در خصوص رشد استارتاپش خوشبین است و تصریح کرد: خیلی سریع رشد خواهیم کرد چون بازار بورس خیلی پویاست و روز به روز در حال بزرگتر شدن است، در سال گذشته به طور میانگین ماهانه 10 هزار نفر وارد این بازار شده اند که همچنان به صورت تصاعدی در حال بالا رفتن است و این جریان موجب افزایش تعداد بازدید کنندها از سایت ما می شود.

وی در مورد بوم کسب و کارش گفت: (بعد از کلی تحقیق و پژوهش توانستیم بهترین بوم را ترسیم کنیم و تمامی شاخصه های آن برایم مشخص است.)

وی افزود : خانواده ام به لحاظ مالی و روانی همیشه حمایتم کرده اند.

رستمی در خصوص فعالیت های استارتاپی اظهار داست: برای فعالیت های استارتاپی فضای کافی وجود دارد و هنوز به آن صورت بزرگ نشده است و رقبای کمتری وجود دارد، کسانی که علاقه مند به این حوزه هستند می توانند به سرعت خودشان را بالا بکشند و خیلی زود به جایگاه دلخواه برسند.

وی در مورد نحوه تبلیغ فعالیتشان تصریح کرد: بازار ما نیاز چندانی به تبلیغات ندارد اما هر تحلیل گری که در سایت کار می کند از طریق کانال های ارتباطی اش برای درآمد بیشتر قطعا یک منبع تبلیغی خوبی برای استارتاپ ماست، خودمان نیز از طریق وبینارهای رایگانی که برگزار می کنیم تبلیغاتی خواهیم داشت.

رستمی در توصیه به جوانان هم نسل خودش گفت: مهارت های فنی شان را با تلاش زیاد بالا بکشند و هر چیزی را که دنبال می کنند خیلی جدی بگیرند.

خوانده شده 4755