.

.

فراخوان مسابقه شبکه سازی و مانیتورینگ با رویکرد ساخت محصول مبتنی بر اینترنت اشیا

 

ضرورت برگزاری مسابقه:

همانطور که می دانیم موضوع اینترنت اشیا  از جمله مهم ترین موضوعات روز جهان می باشد به طوری که در برخی از سایت ها، این علم به عنوان یکی از پنج تکنولوژی برتر جهان معرفی شده است  همچنین  پیش بینی شده است در سال جاری(2020) حدود هشتاد میلیارد اشیا پیرامون ما به اینترنت متصل خواهد شد و یک شبکه گسترده جهانی تشکیل خواهد شد.با توجه به پیشرفت روز افزون این علم به زودی تمامی کشورهای جهان از جمله کشور ما درگیر موضوع اینترنت اشیا خواهد شد که مواجه شدن با این رویداد بسیار مهم نیازمند کسب آمادگی لازم و کافی  برای متخصصان کشور می باشد.

اینترنت اشیا در حوزه های مختلفی از جمله پزشکی،حمل و نقل ،کشاورزی،صنعت ساختمان  و.... کاربرد دارد و این حوزه ها  را با ایجاد ارزش افزوده متحول کرده است.کشور ما نیز با توجه پتانسیل های بسیار زیاد  بستری مناسب برای بهره برداری از علم اینترنت اشیا می باشد ،همچنین با توجه به مبحث ایجاد اشتغال پایدار  به عنوان یکی از مهم ترین موضوعات کشور ، حوزه اینترنت اشیا  می تواند گامی مهم در تحقق این امر ضروری باشد، از جهت دیگر با توجه به اهمیت حمایت از تولید داخلی ،ساخت محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا و استفاده از این علم توسط متخصصان داخلی بسیار حائز اهمیت می باشد.

متصل شدن به شبکه اینترنت اشیا فارغ از محدوده جغرافیایی آن نیازمند آشنایی و تسلط فعالان حوزه ICT به این علم جدید می باشد. در سالهای اخیر فعالیت هایی به صورت پراکنده در کشور صورت گرفته است اما متاسفانه این علم در حال حاضر برای اکثر مخاطبان و حتی فارغ التحصیلان مرتبط با این علم نا شناخته می باشد. مسابقه مطرح شده به منظور آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان و بالا بردن سطح کیفی پروژه های  اینترنت اشیا به صورت کاملا  عملی می باشد.

 

 مراحل برگزاری مسابقه:

مسابقه در دو بخش برگزار خواهد شد که بخش اول شامل سه مرحله و به صورت آنلاین ، بخش دوم شامل دو مرحله و به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

بخش اول:

در این بخش که به صورت آنلاین برگزار خواهد شد متقاضیان پاسخ سوالات را به صورت آنلاین ارسال می نمایند و پس از داوری تعداد ده طرح برگزیده خواهد شد .

مرحله اول:طراحی سخت افزار لازم مبتنی بر اینترنت اشیا

توضیح: در این مرحله اطلاعات اولیه به شرکت کننده داده شده و شرکت کننده باید یک سخت افزار متناسب با اطلاعات داده شده طراحی نماید به طوری که این سخت افزار توانایی متصل شدن به شبکه اینترنت اشیا را داشته باشد.

سوال1:شماتیک یک سخت افزار مبتنی بر ماژول ESP8266 با قابلیتهای زیر:

·        قابلیت کار با آداپتور 12ولتی

·        قابلیت اتصال سنسورهایی با پروتکل I2C,1WIRE

·        قابلیت اتصال سنسور آنالوگ(0 تا 5 ولت)

·        قابلیت اتصال دو عدد ورودی دیجیتال(5 و 12 ولت) و یک عدد خروجی دیجیتال.

·        قابلیت پروگرام از طریق Arduino IDE

·        قابلیت اتصال oled با پروتکل I2C

نکته1:هر بخش از سوال دارای امتیاز جداگانه می باشد

نکته2:ارائه روش های نوآورانه دارای امتیاز ویژه می باشد

توجه1:شماتیک باید به صورت استاندارد طراحی گردد و ترسیم دستی(روی کاغذ و...) قابل قبول نمیباشد.همچنین نوع و مقادیر تمامی المان ها مشخص باشد و نام طراح در قسمت پایین سمت چپ نوشته شده باشد.(ذکر نرم افزار استفاده شده و ورژن آن ضروری می باشد)

 

 مرحله دوم:طراحی برد مدار چاپی(PCB)

توضیح: در این مرحله سخت افزار طراحی شده در مرحله اول باید به صورت یک برد مدار چاپی با استفاده از نرم افزارهای موجود تبدیل شود.در این مرحله نیز اطلاعات اولیه مانند سایز برد و امکانات لازم در اختیار شرکت کننده قرار میگیرد.

سوال2: برد مدار چاپی  سخت افزار طراحی شده سوال1 در نرم افزار Altium Designer  با مشخصات زیر طراحی گردد:

·        مساحت برد حداکثر 60 سانتیمتر مربع باشد

·        تعداد لایه ها حداکثر 2 لایه

·        نام و نام خانوادگی طراح و تاریخ ایجاد PCB به صورت چاپ راهنما در برد قرار داده شود

توجه:رعایت اصول طراحی همانند تکنیک های کاهش نویز و... دارای امتیاز می باشد

مرحله سوم :برنامه نویسی  سخت افزار لازم مبتنی بر اینترنت اشیا

توضیح: در این مرحله شرکت کننده باید با توجه به استانداردها و پروتوکل های اینترنت اشیا ،برنامه ای مناسب برای سخت افزار مرحله دوم بنویسد.این برنامه باید به گونه ای نوشته شود که سخت افزار را قادر سازد به شبکه اینترنت اشیا متصل گردد.

سوال3: از طریق پروتکل mqtt و یک نقطه دسترسی(access point)  بتوان اطلاعات سنسورها را به یک سرور آماده و رایگان اینترنت اشیا ارسال و مشاهده نمود.

مشخصات زیر در خصوص این سوال باید لحاظ گردد:

·        استفاده از زبان C++  و محیط برنامه نویسی آردینو(Arduino IDE)

·        نام و نام خانوادگی خود را به صورت کامنت در ابتدای کدهای خود قرار دهید

·        ذکر توضیحات لازم در خصوص سرور استفاده شده و تمامی موارد لازم به گونه ای که توسط داور قابل اجرا باشد

نکته مهم : فایل های پاسخ سوالات را با شماره آن سوال بارگزاری نمایید.به عنوان مثال پاسخ سوال1را با نام       " پاسخ سوال1 " بارگزاری نمایید.همچنین تمامی فایل های ارسالی باید توسط داوران قابل اجرا باشد ،بدیهی است در غیر این صورت امتیاز آن سوال برای شما در نظر گرفته نخواهد شد.

توجه ویژه:هر یک از سوالات دارای 10 امتیاز در مجموع 30 امتیاز می باشد بنابراین در صورت عدم پاسخ به هر کدام از سوالات امتیاز آن سوال در نظر گرفته نخواهد شد .

بخش دوم:

در این بخش که به صورت حضوری می باشد ،صاحبان طرح های برگزیده شده در بخش اول در پارک علم و فناوری جهت مسابقه حاضر میشوند ،این بخش دارای دو مرحله است و در یک روز برگزار خواهد شد.در این بخش سه طرح به عنوان برنده برگزیده خواهند شد و جوایز نقدی به آنها تعلق خواهد گرفت.  

 

مرحله چهارم:مانیتورینگ اطلاعات

سوال 1:در این مرحله یک برد آماده مبتنی بر ماژول ESP8266در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت و با استفاده ازین برد اطلاعات دریافتی از سنسورهای مورد نظر از طریق سرورهای موجود به صورت گرافیکی و قابل فهم نمایش داده شود، هم چنین شرکت کننده بتواند توسط رابط گرافیکی، سخت افزار مورد نظر را کنترل نماید .

 

مرحله پنجم: ایجاد شبکه اینترنت اشیا

سوال2:در این مرحله تعدادی سخت افزار باید به صورت شبکه ای از اینترنت اشیا تشکیل شوند و اطلاعات خود در سرورهای موجود ذخیره کنند و در نرم افزار مانیتورینگ به نحو مطلوب نمایش دهند،همچنین بتوان با توجه به اطلاعات دریافتی  عملیات های لازم در شبکه مانند کنترل عملگرها و... را انجام داد .

توجه:استفاده از اینترنت در این مرحله بلامانع می باشد.

 

مخاطبین دوره:

·        شرکت های دانش بنیان

·        واحدهای فناور

·        دانشجویان،فارغ التحصیلان، و به طور کلی علاقه مندان و فعالان حوزه برق،الکترونیک،کامپیوتر وشبکه

 

استان های مورد نظر:

 متقاضیان در استان های کرمانشاه ،کردستان ،اردبیل،زنجان،آذربایجان شرقی و غربی می توانند در این مسابقه شرکت نمایند.

 

محل برگزاری:

بخش اول:به صورت آنلاین در سایت پارک علم و فناوری کرمانشاه

بخش دوم: در محل پارک علم و فناوری کرمانشاه(تمامی هزینه های رفت و آمد و پذیرایی به عهده پارک علم و فناوری کرمانشاه می باشد)

جوایز نقدی:

نفر اول 20  میلیون ریال

نفر دوم 15 میلیون ریال

نفر سوم 1  میلیون ریال

 

*در صورتی که تمامی بخش ها را مطالعه نموده اید جهت ثبت نام فرم زیر را تکمیل نمایید.

لطفاً پاسخ سوالات را بصورت یک فایل فشرده با پسوند(.zip) از طریق کادر انتهای فرم ثبت نام بارگذاری نمایید.

    

خوانده شده 1462 آخرین ویرایش در شنبه, 03 اسفند 1398 ساعت 08:57
محتوای بیشتر در این بخش: « اطلاعیه 516 اطلاعیه 518 »