.

.

کرونا نشان داد باید به جوانان و شرکت های دانش بنیان اعتماد کنیم

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه، خودباوری شرکت‌های دانش‌بنیان، اعتماد دولت و بدنه حکومت به این شرکت‌ها را از نکات مثبت بحران کرونا برشمرد و گفت: شرکت‌های فناور در همه بحران‌ها پای کار هستند و اگر به توان و ظرفیت‌ آنها و جوانان توجه شود می‌توانند در همه زمینه‌ها برای برون‌رفت از مشکلات آستین همت را بالا بزنند. 

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری کرمانشاه، معصومه خان‌احمدی با حضور در دفتر ایرنا مرکز مرکز کرمانشاه افزود: متاسفانه مردم تاثیر محصولات فناورانه را در زندگی شخصی خود درک نمی‌کنند؛ شیوع کرونا نشان داد شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط بحرانی می‌توانند نیازهای عامه مردم را تامین کنند و در این شرایط بسیاری از شرکت‌های تحت حمایت پارک وارد چرخه تولید اقلام بهداشتی شدند.

 شیوع ویروس کرونا در کشور فعالیت همه سازمان‌ها را تحت تاثیر قرار داد. سهم پارک علم و فناوری کرمانشاه برای مقابله با کرونا چه بود؟

خان احمدی: بعد از جلسه ستاد استانی مبارزه با کرونا در تاریخ سوم اسفند مشخص شد در تولید نیازهای اولیه بهداشتی مشکل داریم و در تاریخ ۲۵ اسفند با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات تولید اقلام بهداشتی در استان برطرف شد، بطوریکه حدود ۹۰ درصد ماسک‌های ان ۹۵، ۵۰ درصد محصولات بهداشتی، ۷۶ درصد لباس‌های محافظ و ۹۰ درصد شیلدهای موردنیاز استان را شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور تحت حمایت پارک تولید کردند.

بعد از شیوع ویروس کرونا فناوری‌های پیشرفته را در مسیر پیشگیری و درمان کرونا به کار گرفتیم و در همین راستا یکی از شرکت‌های فناور مجوز ساخت دستگاه‌های تخصصی اسکن ریه را از دانشگاه علوم پزشکی دریافت کرد.

مجوز ساخت دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده با یو وی، تولید ماسک‌های قابل انطباق با صورت و فیلتر تعویض‌شونده، سوآپ نمونه‌برداری پلیمری و تحقیقات اولیه برای دستیابی به داروی گیاهی در بیمارستان بخش دیگری از فعالیت‌های شرکت‌های فناور تحت حمایت پارک و علم و فناوری کرمانشاه در زمان بحرانی کنونی است.

تغییر سیستم و خط تولید سنتی بسیار سخت است در حالی که شرکت های فناور این قابلیت را دارند که در ۱۵ روز خط تولید جدید را متناسب با نیاز روز جامعه تغییر دهند و محصول خود را وارد بازار کنند.

کرونا نشان داد هرچه قدر در اقتصاد دیجیتال سرمایه‌گذاری کنیم باز هم کم است و پارک علم و فناوری وظیفه خود می‌داند تا شرکت‌ها را به سمت اقتصاد دیجیتال و استفاده از فضای مجازی سوق دهد.

ایرنا: به نکات مثبت کرونا اشاره کردید به نظر شما کرونا چه مشکلاتی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرد؟

خان احمدی: بعد از شیوع کرونا بیشتر کسب و کارهایی که لجستیکی، خدماتی و اجتماع محور بودند، آسیب دیدند و شرکت‌های دانش‌بنیان هم از این قضیه مستثنی نبودند و کسب و کار آنها هم با مشکلات فراوانی مواجه شد.

ایرنا: چه اقدامات حمایتی برای شرکت‌های آسیب‌دیده از کرونا انجام دادید؟

در راستای حمایت از شرکت‌های فناور و بعد از شیوع ویروس کرونا یعنی در اسفند ماه ۹۸ در عرض یک هفته توانستیم مبلغ ۱۰ میلیارد تومان را از صندوق شکوفایی و نوآوری برای حمایت از این شرکت‌ها جذب کنیم که مورد تقدیر و تحسین مدیران استانی هم قرار گرفت.

 ما قبل از عید یک آیین‌نامه حمایتی برای همه شرکت‌ها تدوین کردیم که براساس آن کلیه تسهیلات پرداخت شده به شرکت‌های فناور تا چهار ماه معوق شد، همه هزینه‌های خدمات استقرار تا چهار ماه برای شرکت ها رایگان شد، ۳۰۰ مشاور تلفنی آنلاین برای ارایه مشاوره‌های حقوقی شرکت ها و یک خط تسهیلات ویژه برای شرکت‌های آسیب دیده از کرونا در نظر گرفتیم.

علاوه بر این حمایت‌ها بعد از شیوع کرونا ۲ موضوع اقتصاد دیجیتال و جمع‌آوری کمک‌های مردمی را در دستور کار قرار دادیم.

 معصومه خان‌احمدی رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه 

ایرنا: از فضای کرونا فاصله بگیریم و مختصری از فعالیت های پارک علم و فناوری کرمانشاه برای مخاطبان توضیح دهید؟

خان احمدی: پارک علم و فناوری کرمانشاه یکی از پارک‌های پیشرو کشور در توسعه فناوری است و در ۱۱ سال فعالیت این پارک بیش از ۵۰۰ شرکت تحت حمایت پارک قرار گرفتند که هم‌اکنون ۳۰۰ شرکت در حال فعالیت هستند که ۱۹۰ شرکت وضعیت حقوقی و بقیه آنها حقیقی هستند.

۲ مرکز رشد در کرمانشاه و پنج مرکز رشد در شهرستان‌های کنگاور، سنقر، اسلام‌آبادغرب، روانسر و سرپل‌ذهاب فعالیت می‌کنند و سایر شهرستان‌ها هم می‌توانند از نزدیکترین مرکز رشد به عنوان هاب منطقه‌ای استفاده کنند.

سه مرکز تخصصی نوآوری در زمینه‌های گیاهی، تجهیزات پزشکی و عمومی در استان فعالیت می‌کنند که یکی از این مراکز نوآوری با همکاری دانشگاه رازی در زمینه صنایع شیمیایی فعالیت می‌کند و بر تجاری‌سازی ایده‌های این حوزه متمرکز است.

اولین شتاب‌دهنده غیرتهرانی در کرمانشاه راه‌اندازی شد که در سومین سال فعالیت خود قرار دارد و علاوه بر اینها با همکاری اتاق بازرگانی کرمانشاه یک اتاق سرمایه و شتاب‌دهنده صادرات را راه‌اندازی کردیم که اگر مشکلات کرونا نبود تا الان به بهره‌برداری رسیده بود.

ایرنا: پارک علم و فناوری چه خدماتی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهد؟

خان احمدی: یکی از مهمترین خدمات پارک علم و فناوری تسهیل‌گری است.به عنوان مثال در سال گذشته ۴۵ تفاهم‌نامه همکاری با وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها منعقد شد و پروتکل‌هایی تعریف می‌شود تا اخذ مجوز و تثبیت شرکت‌ها را کوتاه‌تر کند.

بخش دوم خدماتی که شرکت‌ها و صاحبان ایده نیاز دارند معرفی خود در بازارهای ملی و بین‌المللی است؛ خدمات پارک در این راستا بسیار متنوع است و با مشاوره‌های مختلف، طراحی صنعتی، حضور در نمایشگاه‌ها و بسته‌بندی به شرکت‌ها کمک می‌کنیم تا ایده خود را به محصول تبدیل کنند و در عین حال در بازارهای مختلف عرضه کنند.

استان کرمانشاه در رشته فناوری اطلاعات دانش آموخته گان بسیاری دارد و بیشتر تمرکز ما روی توانمندسازی این افراد و شرکت‌های فعال در پارک است تا بتوانند با حمایت‌های بخش خصوصی از توانایی و پتانسیل‌های موجود بیشترین استفاده را ببرند.

متاسفانه باوجود بودجه‌های هنگفتی که در سایر زمینه‌ها هزینه می‌شود شرکت‌های فناور برای دریافت تسهیلات و حمایت‌های مالی باید هفت خان رستم را طی کنند به همین دلیل ما برای مدیریت مراکز رشد و نوآوری و اجرای برنامه‌های اعلام شده از بخش خصوصی کمک می‌گیریم تا کنترل و مدیریت این شرکت‌ها در اختیار جوانان قرار بگیرد.

ایرنا: فضاهای کاری که در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد به چه صورت است؟

خان احمدی: ما جز معدود پارک های کشور هستیم که فضای تملکی نداریم و بیشتر کارگاه‌های تولیدی ما در سوله‌های مرکز نوآوری چشمه‌سفید مستقر هستند؛ با حمایت‌های معاونت علمی رییس جمهوری مرحله اول برج پنج طبقه پارک علم و فناوری ۱۶ مرداد مصادف با چهلمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی به بهره‌برداری می‌رسد تا حداقل یک هزار نفر در قالب ۳۰۰ شرکت بتوانند از این فضا استفاده کنند.

پارک علم و فناوری کرمانشاه با همکاری استانداری کارگاه‌های تولیدی و تخصصی شرکت های دانش‌بنیان را که دارای فناوری‌های صنعت‌ساز هستند و حدود ۳۰ شرکت را شامل می‌شوند تا پایان مرداد ماه سال جاری در سوله‌های اختصاصی خود مستقر و تولید انبوه محصولات خود را آغاز می‌کنند.

در سال‌های گذشته پارک کرمانشاه مسوولیت‌های مختلفی را در سطح ملی و بین‌المللی داشته است؛ در سال گذشته و طی یک مناقصه وزارت ارتباطات توانمندسازی فناوری اطلاعات پارک‌ها در استان‌های کردستان، زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی به کرمانشاه واگذار شد و این در حالی است که وزارت علوم همیشه تاکید می‌کند که فعالیت‌های پارک علم و فناوری کرمانشاه از محدوده استان فراتر رفته است و کار منطقه‌ای انجام می‌دهد.

ایرنا: باتوجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم وضعیت شرکت‌های تحت حمایت پارک علم و فناوری از نظر تولید چگونه است؟

خان احمدی: سال گذشته شرکت های حاضر در پارک ۲۰۰ محصول قابل فروش با ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان داشتند که از این میزان کمتر از ۳۰ درصد محصولات بازار داخل استانی داشتند و ۷۰ درصد محصولات پارک در بازار ملی و بین‌المللی فروخته شدند.

بزرگی و وسعت شرکت‌ها متفاوت است؛ برخی از شرکت‌ها که فقط با یک ایده شروع کردند امروز لیست بیمه ۸۰ نفره دارند و برخی از شرکت‌ها هم فقط امور خود را می‌گذرانند.

علاوه بر اینکه در گیم و پویانمایی صادرات داریم، برخی از شرکت‌های کرمانشاه رقیب خارجی را حذف کردند و برخی هم با وزارت‌خانه‌های مختلف پروژه‌های مشترک دارند و این در حالی است که نماینده برخی از شرکت‌های کرمانشاه در سفرهای مهم خارجی معاونت علمی ریاست جمهوری را همراهی می‌کنند که نشان‌دهنده قدرت و توان علمی این شرکت‌ها است.

بالغ بر ۸۰ درصد شرکت‌ها در کرمانشاه محصولات در سطح ملی دارند که به همه استان‌ها عرضه می‌شود و در همه حوزه‌ها محصول و خدمات برای ارایه داریم به عنوان مثال شرکت‌های ما با ایرانسل، اورژانس ، سازمان حج و زیارت و سایر ارگان‌ها پروژه‌های مشترکی دارند.

ایرنا: چرا جذابیت تولید برای جوانان کم است و برای ترغیب جوانان و دانش آموخته‌گان در این حوزه باید چه کارهایی انجام داد؟

خان احمدی: پاسخ به این سوال ابعاد مختلفی دارد و پیچیده است. سیاست‌های کلان کشوری در ایجاد جذابیت برای بازارهای مختلف بسیار تاثیرگذار است و ما انتظار نداریم همه دانش آموخته‌گان به سمت خوداشتغالی و کسب و کارهای فناورانه هدایت شوند چون توانایی مدیریت این حوزه را ندارند اما در عین حال اعتقاد داریم حوزه کسب و کارهای فناورانه راهگشا و دایمی است بطوریکه در پنج سال آینده بازار به نفع کسب و کارهای فناورانه است.

برای ایجاد جذابیت در بخش تولید علاوه بر کارهای ترویجی و تبلیغی در پارک علم و فناوری و دانشگاه‌ها، برنامه کسب و کارها باید با قوانین محکم حمایت شوند، خرید محصول واحدهای فناور برای مردم تسهیل شود، ارتقای هیات علمی دانشگاه‌ها بر مبنای کسب و کارهای فناورانه باشد و همچنین در فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها و وزارت‌خانه‌ها در کنار محصولات خارجی، محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان هم قرار بگیرد تا از این طریق برای این حوزه هم جذابیت‌هایی ایجاد شود.

یکی از اولویت‌های مرکز رشد کشاورزی بحث اینترنت در کشاورزی است که از افق‌های مطرح در دنیا است و در کرمانشاه هم یکی از پروژه‌های ما توانسته است الکترونیک را وارد تجهیزات پزشکی کند که هم اکنون هم در سطح بین‌المللی در حال فعالیت است؛ در عین حال برای هوشمندسازی در کشاورزی از شتاب‌دهنده کمک خواستیم و توانستیم در هوشمندسازی گلخانه ها و در امور دامپروری موفقیت‌هایی را کسب کنیم.

بازارسازی برای شرکت‌هایی که از فناوری های سطح بالا استفاده می‌کنند به سختی انجام می‌شود و هر طرحی که نیاز بازار را تامین کند مورد حمایت ما قرار می‌گیرد هرچند که فناوری سطح بالایی نداشته باشد؛ دانش آموخته‌گان باید بدانند یک طرح ممکن است در ابتدا یک ایده خیلی ساده باشد اما بتواند بازار خوبی را برای خود دست و پا کند و ما هم برای موفقیت بیشتر این ایده‌ها مشاورهای فنی و اقتصادی را در کنار آنها قرار می‌دهیم.

خوانده شده 1137

پنل واحد من

اطلاعیه و فراخوان ها

  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری کرمانشاه با همکاری شرکت سانا صنعت ماندگار برگزار می‌کند؛ نخستین…
  • 1- معرفی جشنواره جشنواره نوآوری در گردشگری استان کلیه زمینه‌های مرتبط با گردشگری اعم از بوم گردی، گردشگری سلامت، گردشگری…
  • به اطلاع شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان کرمانشاه می رساند اتاق بازرگانی استان…
  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری استان کرمانشاه برگزار می کند؛ کارگاه آنچه در دنیای گیم…
  • فراخوان رویداد جذب ایده در شهرستانهای استان کرمانشاهجهت اطلاعات بیشتر شماره 08331031 داخلی 405 08338253809 این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید لطفا جهت ثبت نام…

دستاوردها و افتخارات پارک

دستاوردها و افتخارات پارک