.

.

 

تفاهم نامه اجرای طرح کلان ملی «تولید و کاشت نشایی محصولات زراعی با استفاده از سلول های جذبی» با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بین شرکت دانش بنیان «فن‌آوران کاشت زاگرس کرمانشاه» و شرکت «کشت و صنعت و دامپروری مغان» به امضا رسید.

 

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری کرمانشاه دکتر سیامک آزادی رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه با اشاره به امضای تفاهم نامه اجرای این طرح، گفت: در این طرح تولید و کاشت نشایی محصولات زراعی با استفاده از سلولهای جذبی صورت می گیرد که یکی از فناوری های نوین در کشت این محصولات در دنیا محسوب می شود.

 

آزادی گفت: استفاده از این روش تاثیر بسزایی در افزایش بهره وری بخصوص در بحث صرفه جویی مصرف آب دارد.

 

وی افزود: همچنین استفاده از این روش موجب حذف و یا کاهش قابل توجه مصرف کود و سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی خواهد شد.

 

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین مهم ترین پیامد استفاده از این روش در تولید محصولات زراعی، تولید محصولاتی با استانداردهای لازم برای صادرات است.

 

آزادی با اشاره به آغاز این طرح با حمایت های پارک علم و فناوری کرمانشاه تا پایان سال جاری گفت: این طرح توسط شرکت فن آوران کاشت زاگرس از شرکت های زیرمجموعه پارک علم و فناوری کرمانشاه و با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین با  همکاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اجرایی خواهد شد.

 

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه خاطرنشان کرد: این طرح در سال آینده در قالب ساخت نمونه پایلوت اجرایی خواهد شد و در مرحله بعد و پس از راه‌اندازی خط تولید در کل کشور توسعه خواهد یافت.

 

وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول این طرح در اراضی زراعی دشت مغان با مشارکت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به عنوان بهره بردار اجرایی خواهد شد.

 

آزادی ابرازامیدواری کرد: به دنبال اجرای موفق پایلوت طرح، اجرای آن در اراضی زراعی کشور منجر به ایجاد جهش در تولید محصولات زراعی با کیفیت شود.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین اجرای این طرح در کل کشور قطعا تاثیر بسزایی در کاهش مصرف آب و نیز کاهش مصرف کود و سموم شیمیایی خواهد داشت.

 

مازیار نامداری مدیرعامل شرکت فن آوران کاشت زاگرس هم در تشریح این طرح، با اشاره به فعالیت های بسیار این شرکت در طراحی و تولید ماشین آلات نشا سبزی-سیفی، گفت: شرکت ما تجربه ای 10 ساله در این زمینه دارد و در زمینه طراحی و تولید ماشین آلات نشاکاری موفقیت های چشمگیری کسب کرده است اما به مرور زمان متوجه شدیم که نمی توان با روش کنونی محصولات زراعی مانند چغندرقند و پیاز را به دلیل تراکم بالای بوته در واحد سطح به روش نشا کاری کشت کرد.

 

وی افزود: در همین راستا مطالعات دقیقی در این زمینه انجام دادیم و پس از چند سال توانستیم روش های جدیدی را برای نشاکاری محصولات زراعی شناسایی کنیم.

 

نامداری گفت: با استفاده از این روش ها هم می توان نشای محصولات زراعی را در تعداد بالا تولید کرد و هم می توان آنها را با سرعت بالا به مزرعه انتقال داده و عملیات کاشت را به سرعت انجام داد.

 

این محقق کرمانشاهی خاطرنشان کرد: در روش جدیدی که به آن رسیده ایم، نشا فضای کمتری در گلخانه اشغال میکند و بیش از سه برابر در واحد سطح افزایش تولید خواهیم داشت که در مرحله کاشت در مزرعه دستگاه نشا کار قادر است حدود پانزده هکتار با تراکم صد هزار بوته کاشت کند.

 

وی به مزایای دیگر استفاده از این روش جدید در کشت محصولات زراعی اشاره کرد و افزود: کاهش هزینه یکی از مزیت های اصلی این روش است به طوری که هزینه تولید نشا به حدود یک چهارم هزینه های فعلی کاهش می یابد.

 

وی افزود: مزیت مهم دیگر این طرح کاهش مصرف آب است بطوری که با استفاده از این روش در کشت محصولات زراعی شاهد کاهش 50 درصدی مصرف آب خواهیم بود.

 

وی از افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش مصرف سموم و افزایش امنیت غذایی به عنوان دیگر مزایای این طرح یاد کرد.

 

نامداری به اشتغالزایی این طرح هم اشاره کرد و افزود: سه سال پس از اجرای این طرح حداقل 15 هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد.

 

 مدیرعامل شرکت فن آوران کاشت زاگرس در ادامه به فعالیت های این شرکت طی سالهای فعالیت آن اشاره کرد و افزود: شرکت ما همواره در راستای توسعه فناوری در کشاورزی و استفاده حداکثری از این تکنولوژی ها در جهت بهینه سازی مصرف آب، افزایش عملکرد محصول در واحد سطح و افزایش امنیت غذایی کشور در سالیان گذشته پروژه های زیادی را در کاشت نشایی محصولات کشاورزی در زمینه سبزی سیفی به سرانجام رسانده است.

 

وی خاطرنشان کرد: بواسط همین فعالیت ها از همان ابتدای اجرایی شدن قانون دانش بنیان، شرکت ما جز شرکت های دانش بنیان بوده است.

 

نامداری گفت: همین سابقه و تجربه خوب شرکت موجب شده تا در سالیان اخیر ماموریتهای زیادی برای خود تعریف کرده تا بتوانیم نیازهای بخش کشاورزی کشور را برآورده سازیم.

 

وی افزود: از جمله این ماموریت ها همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب یک طرح کلان ملی است که در سال گذشته اولین پروژه کلان ملی برای بومی سازی دستگاه شالیکار برنج را کلید زدیم که به این واسطه موفقیت های زیادی داشتیم و پروژه بیش از پنجاه درصد پیشرفت داشته است.

 

مدیرعامل شرکت فن آوران کاشت زاگرس در ادامه با قدردانی از حمایت های پارک علم و فناوری کرمانشاه در انعقاد طرح کلان ملی "تولید و کاشت نشایی محصولات زراعی" گفت: شرکت فن آوران کاشت زاگرس از شرکت های پارکی مستقر در پارک علم و فن آوری کرمانشاه است لذا پارک برای تحقق این تفاهم نامه جلسات و مکاتبات بسیاری انجام داد.

 

وی افزود: پارک علم و فناوری کرمانشاه ارتباط تنگاتنگی با سه طرف قرارداد تفاهم نامه یعنی معاونت علمی، کشت و صنعت مغان و فن آوران کاشت زاگرس دارد و صورت جلسه سه جانبه پارک علم و فناوری و شرکت کشت صنعت مغان و فن آوران کاشت زاگرس که جز لاینفک قرارداد است از مصوبات مهم قبل از موافقت نامه نهایی بوده است.

 

نامداری با قدردانی از تلاش های بسیار پارک علم و فناوری کرمانشاه، گفت: رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان و رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه و نیز استاندار اردبیل پیگیری های زیادی بابت این پروژه مهم داشتند که حقیقتا جای تقدیر و قدردانی دارد.

خوانده شده 301 آخرین ویرایش در شنبه, 09 بهمن 1400 ساعت 07:37

پنل واحد من

اطلاعیه و فراخوان ها

  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری کرمانشاه با همکاری شرکت سانا صنعت ماندگار برگزار می‌کند؛ نخستین…
  • 1- معرفی جشنواره جشنواره نوآوری در گردشگری استان کلیه زمینه‌های مرتبط با گردشگری اعم از بوم گردی، گردشگری سلامت، گردشگری…
  • به اطلاع شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان کرمانشاه می رساند اتاق بازرگانی استان…
  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری استان کرمانشاه برگزار می کند؛ کارگاه آنچه در دنیای گیم…
  • فراخوان رویداد جذب ایده در شهرستانهای استان کرمانشاهجهت اطلاعات بیشتر شماره 08331031 داخلی 405 08338253809 این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید لطفا جهت ثبت نام…

دستاوردها و افتخارات پارک

دستاوردها و افتخارات پارک