.

.

رییس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم ضرورت استفاده از «بازاریابی اجتماعی» در حوزه مشاغل خانگی، به تشریح مزایای این نوع بازاریابی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان کرمانشاه، دکتر سیامک آزادی در دوازدهمین جلسه از سلسه نشست های مشاغل خانگی در تشریح مفهوم بازاریابی اجتماعی و تاثیر آن بر حوزه مشاغل خانگی، از این نوع بازاریابی به عنوان یک بازاریابی جدید و کاربردی در سطح جهان یاد کرد و افزود: این نوع بازاریابی از سال 1952 در جهان مطرح و طی سالیان متمادی گسترده شد.

وی با اشاره به مزایای بسیار این نوع بازاریابی گفت: اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم در بازاریابی اجتماعی، تولید کننده به جای پیدا کردن مشتری برای محصول خود، به دنبال تولید محصولاتی می رود که متناسب با خواست و نیاز مشتری باشد.

وی افزود: به عبارت دیگر به جای اینکه اول محصول را تولید کرده و سپس به دنبال مشتری برای آن بگردیم در بازار یابی اجتماعی اول نیاز و خواسته مشتری را احصا کرده و سپس بر اساس آن، محصول و خدمات را تولید و عرضه می کنیم.

آزادی گفت: بنابراین در بازاریابی اجتماعی تمرکز اصلی بر شناخت و احصای خواسته ها، نیازها و سلایق مشتریان است و سپس بر اساس این داده‌ها، محصول و خدمات تولید می شود.

وی با بیان اینکه در بازاریابی اجتماعی، تولیدکنندگان به دنبال تغییر افکار و عقاید مشتریان هستند گفت: در این نوع بازاریابی فقط به ارائه محصول اکتفا نمی شود و تولیدکننده تلاش دارد که با اثرگذاری بر روی عقاید و رفتار مشتریان محصول خود را به فروش برساند، بطور مثال در بازاریابی تجاری مرسوم تولید کننده فقط به دنبال فروش خمیردندان تولیدی خود است، اما در بازاریابی اجتماعی تولید کننده تلاش دارد با تشریح مزایای مسواک زدن و تشریح خواص خمیردندان تولیدی خود، مشتری را ترغیب به مسواک زدن و استفاده از خمیردندان کند و به عبارتی با انجام این کار روی رفتار و افکار مشتری اثر می گذارد.

وی افزود: مثال دیگر در این زمینه در حوزه مشاغل خانگی، تولید سفره های پارچه ای است، در بازاریابی تجاری تولیدکننده فقط به دنبال این است که پارچه سفره ای خود را به فروش برساند، اما در بازاریابی اجتماعی تولیدکننده مزایای استفاده از سفره های پارچه ای در سلامت افراد و مزایای آن نسبت به سفره های پلاستیکی را برای مشتریان تشریح کرده و با تغییر بر روی افکار و عقاید و رفتار، آنها را ترغیب به خرید سفره های پارچه ای می کند.

آزادی تاکید کرد: با توجه به این مثال ها، باید در بازاریابی اجتماعی به مشتری بگوییم چرا باید محصول ما را انتخاب کند و محصول ما چه مزایایی نسبت به تولیدات مشابه دارد.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه با بیان اینکه بازاریابی اجتماعی قابلیت بالایی برای استفاده در حوزه تولیدات مشاغل خانگی دارد گفت: در مشاغل خانگی راه "تولید سفارشی" باز است و همین امر می تواند در زمینه بازاریابی اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد، بطور مثال افراد می توانند شیرینی خانگی را برای مشتریان خود به صورت سفارشی تولید کرده و به مشتری بگویند که این نوع شیرینی چه ویژگی های خاص و برتری نسبت به شیرینی های معمولی دارد که مشتری به خرید آنها ترغیب شود، بطور مثال بگویند که از قند کنترل شده یا روغن مرغوب استفاده شده و سلیقه مشتریان را درطرح و رنگ و مدل آن ها لحاظ کنند.

آزادی در ادامه در تشریح آموزه های بازاریابی اجتماعی گفت: آموزه های بازاریابی اجتماعی مجموعه اقداماتی است که تولید کننده محصول و خدمات باید برای اثرگذاری بر روی بازار محصول خود آن را انجام دهند.

وی افزود: بر اساس این آموزه ها ما باید محصولی تولید کنیم که متناسب با نیاز و خواست مشتری باشد و برای این کار باید مشتریان و نیازهای آنها را از قبل بررسی کرده و بشناسیم تا بتوانیم طبق سلایق آنها محصول تولید کنیم.

آزادی گفت: در گام بعدی باید سیاست های قیمت گذاری را به خوبی بشناسیم و نباید ارزش محصول را با قیمت گذاری نامناسب پایین بیاوریم.

وی افزود: اگر قرار است به مشتری تخفیف داده شود، این تخفیف باید هوشمندانه باشد بطور مثال به جای تخفیف می توان از شیوه اهدای کارت هدیه در کنار محصول استفاده کرد یا به مشتری بگوییم که در صورت تکرار خرید به او تخفیف داده می شود.

آزادی تصریح کرد: مسئله مهم دیگر در حوزه آموزه‌های بازاریابی  اجتماعی، بحث توزیع محصول است و تولیدکنندگان باید در این زمینه ساده ترین و مطمئن ترین راه  را برای توزیع محصول خود انتخاب کنند تا محصول و خدمت به راحتی به دست مشتری برسد.

وی افزود: نکته مهم دیگر در این زمینه ترویج و تبلیغ محصول است و در این زمینه تولیدکننده باید کانال های اطلاع رسانی مطمئن را شناسایی کند.

آزادی تصریح کرد: همچنین در این حوزه باید «گروه‌های اثرگذار» برای معرفی محصول هم شناسایی شوند، بطور مثال برای تبلیغ خمیردندان یکی از گروه های اثرگذار دندانپزشکان هستند و اگر خمیردندان توسط این افراد تبلیغ شود اثرگذاری بیشتری بر روی مشتریان برای خرید آن خواهد داشت.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه خاطرنشان کرد: در زمینه تبلیغ محصول باید روی بسته بندی آن هم دقت شود و در بسته بندی باید سن و جنسیت مشتریان لحاظ شود.

آزادی گفت: علاوه بر اینها در بازاریابی اجتماعی باید به تیم سازی هم توجه شود به اینصورت که با مشارکت و همکاری با گروه های تولیدی دیگر بتوان محصول را در سطح گسترده تری تولید و یا توزیع کرد، بطور مثال اگر تولیدکننده های کیف و کفش در کنار یکدیگر قرار گیرند به بازار فروش بهتری دست پیدا می کنند.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه با بیان اینکه در بازاریابی اجتماعی، ارتباط تولیدکننده و مصرف کننده با فروش محصول قطع نمی شود، گفت: در این نوع بازاریابی تولیدکنندگان باید از تجربیات مصرف کننده اطلاع پیدا کرده و انتقادات آنها را در تولیدات بعدی رفع کنند.

وی افزود: در مجموع بازاریابی اجتماعی مزایای بسیاری دارد و صاحبان مشاغل خانگی باید جهت فروش هرچه بهتر محصولات خود سمت و سوی این نوع بازاریابی بروند.

 

 

خوانده شده 478 آخرین ویرایش در شنبه, 26 فروردين 1402 ساعت 09:42

پنل واحد من

اطلاعیه و فراخوان ها

  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری کرمانشاه با همکاری شرکت سانا صنعت ماندگار برگزار می‌کند؛ نخستین…
  • 1- معرفی جشنواره جشنواره نوآوری در گردشگری استان کلیه زمینه‌های مرتبط با گردشگری اعم از بوم گردی، گردشگری سلامت، گردشگری…
  • به اطلاع شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان کرمانشاه می رساند اتاق بازرگانی استان…
  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری استان کرمانشاه برگزار می کند؛ کارگاه آنچه در دنیای گیم…
  • فراخوان رویداد جذب ایده در شهرستانهای استان کرمانشاهجهت اطلاعات بیشتر شماره 08331031 داخلی 405 08338253809 این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید لطفا جهت ثبت نام…

دستاوردها و افتخارات پارک

دستاوردها و افتخارات پارک